Remarkable advancements in textile technology have altered or diminished the authority of traditional construction techniques. Thermoplastic fibers used heat instead of labor-intensive hand-pleating techniques to create pleats, gathers, and tucks, and thus encouraged a radical expansion of the vocabulary of form and the design of the garment as a whole.
Some designers explored new approaches to traditional methods of construction, reinterpreting time-honored techniques such as lace making. By featuring synthetic ornamentation, by combining incongruous materials, such as velvet and plastic, or by integrating traditional materials and practices with innovative ideas, designers assaulted conventional notions of luxury and elegance. The dictates of what was “suitable” or “appropriate” were sabotaged.
New textiles for fashion and interiors include three-dimensional structures designed by computer with sculpted surfaces that replace the traditional techniques of embroidery and beading. Topographical surfaces are achieved with such processes as chemical blistering, spatters and laminates of metallic particles, heat molding and treating, and various complex novelty weaves. With rapidly evolving technology, the potential for textile development will continue to change the look and perception of fashion.
donderdag 22 mei 2008
Alex and Chloe
De nieuwe collectie van Alex and Chloe. Ze gebruiken verschillende materialen voor hun sieraden wat een mooi effect geeft zonder dat het er goedkoop uitziet.
Who I am….
Na een aantal jaren bezig te zijn geweest met mode is bij mij een fascinatie ontstaan voor patroon tekenen. Het omzetten van 2D naar 3D en waar de grenzen liggen. Wat is mogelijk of hoe ontstaat een vorm?
Als jonge ontwerpster pas ik deze fascinatie toe in mijn ontwerpen, die samen met het concept voornamelijk ontstaan vanuit patroontekenen.
Onder andere het weglaten of verleggen van naden is voor mij een manier om te ontwerpen, maar ook om het productie proces makkelijker te maken. Hierdoor kan tijd en geld bespaard worden op de productie van een kledingstuk.
Maar tegelijkertijd ontstaat een andere manier van het verwerken van naden om zo toch een herkenbaar kledingstuk te krijgen. Zo ontstaat een nieuwe uitspraak over vorm en verwerking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten